Is Islamfobie uitgevonden door fundamentalistische regimes

In De Standaard van maandag 1 oktober staat: “De verderfelijke term islamofobie is uitgevonden door fundamentalistische regimes als het Iraanse, en is een wapen tegen gematigde moslims die de vrijheid opeisen de koran kritisch te lezen en te bevragen.”

Mia Doornaert schrijft in har column als antwoord op Elio di Rupo zijn toespraak tot de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties, waarin hij zei: ‘La Belgique condamne l’islamophobie’.

Volgens Doornaert dient de term om moderne moslims te vervolgen als vijanden van de islam. “Dat is het perverse wanneer westerse leiders die term klakkeloos overnemen: ze steunen zo de meest reactionaire moslims.”

Het is niet de eerste maal dat mevrouw Doornaert, wiens artikelen ik ten zeerste op prijs stel, mijn wenkbrauwen doet fronsen.

Hoe men het draait of keert hebben veel mensen bepaalde fobieën en zijn deze er steeds geweest. In de geschiedenis kan men meermalen zien dat bepaalde angsten ook aangezwengeld zijn door bepaalde regimes. In bepaalde gevallen merkt men ook dat men gepoogd heeft om die angsten op mensen over te brengen om alzo bepaalde groepen in het gelid te doen lopen en anderen te viseren en zelfs te ruïneren.

Indien de schrijfster het uit dat oogpunt bekijkt zal ik met har moet akkoord gaan dat het concept ‘islamofobie’ ook in onze tijd hier bedoeld is om onze vrije meningsuiting aan banden te leggen. Hiervoor kijkt zij nar de reacties die men teweeg kon brengen door bepaalde feiten in de media te brengen en daar op een  bepaalde manier op te reageren.

De twaalf cartoons in een Deense krant, de moord op de Amerikaanse ambassadeur en drie andere Amerikanen in Libië, en de hevige betogingen in de rest van de moslimwereld, wegens één onnozel filmpje op Youtube, een filmpje dat al lang bestond en door fanatici gebruikt is om op te hitsen tot geweld. En volgens mij zit daar het probleem in onze maatschappij, dat zij zich laat ophitsen door enkele gekken die maar al te graag dingen aangrijpen, maar ook elementen weten te vinden, om bepaalde groepen op te hitsen.

“Dat het zo gemakkelijk is moslimbevolkingen in de naam van Allah tot haatbetogingen tegen Amerika, tegen het Westen, tegen vrijheid op te zwepen, zegt ook wel iets over de mentaliteit in de moslimlanden. En neen, armoede is niet de reden; dat cliché hebben we nu vaak genoeg gehoord. Er bestaan andere landen en regio’s met zware armoede, maar die uit zich niet in fanatisme, en probeert niet een wereldwijde censuur af te dwingen.” schrijft Doornaert.

Armoede mag zij niet de reden vinden, en op een bepaald vlak heeft zij gelijk, maar op het ander vlak is die armoede en méér, de ongelijkheid de gretige voedingsbodem van sociaal verzet, en frustratie die mensen in de handen drijven van enkele fanatici die er geen graten inzien om die zwakkere mensen te gebruiken om hun doel te bereiken en hun macht te verzekeren.

“Een paar jaar geleden was het nog onbehoorlijk op Belgische en Europese colloquia te zeggen dat Turkije, een land waar ‘Mein Kampf‘ een bestseller is en haatpropaganda tegen de joden verspreid wordt, niet bij de Europese Unie hoort. Ook al zijn dat feiten, je hoorde het niet te zeggen anders was je een islamofoob. Pas nu de Turkse media een week lang een reclamefilmpje toonden waarin Adolf Hitler shampoo voor ‘echte mannen’ aanprijst, is er enig alarm.”

English: Dust jacket of the book Mein Kampf, w...

English: Dust jacket of the book Mein Kampf, written by Adolf Hitler. Courtesy of the New York Public Library Digital Collection. (Photo credit: Wikipedia)

“Net zo incorrect was het om te voorspellen dat de ‘Arabische lente’ geen democratie en vrijheid zou voortbrengen in landen die daar geen of zeer weinig ervaring mee hebben. Of om te zeggen dat heel veel betogers op het Tahrirplein van Caïro niet voor een seculiere democratie demonstreerden maar voor invoering van de sharia en een islamitische maatschappij. Of om bezorgd te zijn over de overwinningen van ‘gematigde’ moslimpartijen in Egypte en Tunesië. Ondertussen zijn de gevolgen al zichtbaar voor wie ze wil zien.”

+

Lees het artikel:

Di Rupo en de ‘islamofobie’

++

Vind ook van Mia Doornaert:

Wispelturige burger

‘Er is een enorme vertrouwenskloof tussen de burger en de politiek.’ Wat zijn we daarmee weer de jongste dagen om de oren geslagen, ditmaal in verband met het G1000-initiatief. En natuurlijk is die kloof alleen maar de fout van ‘de politiek’. Maar hoe zit het met ‘de burger’? Heeft die misschien ‘de politiek’ die hij verdient? Die vraag mag ook wel eens gesteld worden.

Geen nieuwe wet, maar integratie

Op Nederlands- en Franstalige nieuwssites kon je dit weekeinde lezen dat de imams van België de recente incidenten in Molenbeek ‘scherp’/’fermement’ veroordeeld hebben. Tja, het hangt er maar van af wat je daaronder verstaat. In het communiqué van de imams, en van de Unie van Moskeeën van Brussel, staat dat de daders van geweldpleging vervolgd moeten worden. En dat moslima’s de wet moeten respecteren. Dat lijkt ons eerlijk gezegd eerder een ‘service minimum’. Het zou er nog aan ontbreken dat de ze geweldpleging door fanaten zouden vergoelijken. Of dat ze moslims m/v zouden aanraden de Belgische wetgeving te negeren.

+++

  • Syrian Expatriate Organization: New UN Peace Plan Unacceptable, Will Only Embolden Assad Regime (prweb.com)
    Syrian Expatriate Organization believes the UN Action Group on Syria’s Geneva Communique represents a failure by the international community to respect the democratic aspirations as well as the safety and security of the Syrian people. The recently issued UN peace plan does not explicitly call for Assad’s removal from power and provides no actionable means to guarantee the safety and security of Syrian civilians.
  • Syrian Fighting Torches Historic Medieval Market (abcnews.go.com)
    A suicide attacker detonated a car bomb near a Syrian security compound in a remote, predominantly Kurdish town Sunday, killing at least four people, state media said, in a new sign that the country’s largest ethnic minority might be drawn into a widening civil war.
    +
    Turkish Prime Minister Recep Tayyip Erdogan urged Syria’s allies Russia, China and Iran to end their support for Assad, warning that “history will not forgive those who stand together with cruel regimes.”
  • Will Aleppo’s fall mean end of Syrian regime? – Al-Arabiya (english.alarabiya.net)
    The world has changed, and Syria has changed since the division of the Sykes-Picot plan. All the more reason I fail to comprehend why the feuding parties in Syria — the Assad regime and the rebels — focus their fight over Aleppo. Why not the cities of Hama or Homs, which received a greater share of barbaric attacks by the regime’s forces, or Daraa, dangerously situated at close proximity to the capital?
    +
    “What surfaces is a clear case from history. For instance, President Adib Al-Shishakli, who faced a popular revolt backed by a military uprising in 1953, had initially tried to suppress it by force, but cities gradually began to slip out from under his rule. When Aleppo fell, it led to the quick disintegration of the regime from the inside, followed by the Druze constituency, Homs, and Latakia. This ultimately lead to Al-Shishakli’s power being diluted and limited his base to Hama and the capital Damascus.”

About Marcus Ampe

Retired dancer, choreographer, choreologist. - Gepensioneerd danser, choreograaf, choreoloog.
This entry was posted in Armoede, Nieuws en politiek, Religie and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s