Hans van Manen

Hans van Manen, danser-choreograaf

Voorgaand: Sonia Gaskel

Ook één van mijn favoriete leerkrachten en choreografen vond ik terug.

In Feestgericht kunnen wij hem zelfs aan het dansen vinden.
Zie ook het Videoballet voor danseres, danser en cameraman: Live, life en zijn typische manier van aanbrengen.
Kammerballett een stuk van na mijn dansperiode maar met de typische van Manen trekjes en dat vleuje humor > Kammerballett
Het allereerste duet dat Hans van Manen bij Het Nationale Ballet voor Alexandra Radius en Han Ebbelaar: Twilight


Rachel Beaujean, Leo Besseling. Foto: Jorge Fatauros, 1973. Collectie Theater Instituut Nederland.

Spijtig genoeg werd en wordt er in onze contreien niet voldoende aandacht geschonken aan wat ik steeds beweerde en aan wat van Man ook terecht opmerkte: “Zonder repertoire geen traditie. En zonder traditie geen aansluiting bij wat is voorafgegaan. Traditie is niet iets van het verleden. Traditie is wat we vandaag de dag met het verleden doen. De toekomst is ontdekken wat in het verleden goed was en daarop voortbouwen. Hier ligt ook een taak voor de media. En voor de overheid.” Maar ook elk ernstig gezelschap zou er moeten op toe zien dat haar repertoire gehandhaafd blijft en er regelmatig vroegere werken tussen de nieuwere worden hernomen. Dit hernemen van balletten geeft de kans om het goed in het geheugen op te slaan maar om er nog meer in te gaan zien en er nog meer van te kunnen genieten. Alsook kan het dan een graadmeter worden om dansers te vergelijken en om de groei van het gezelschap (of achteruitgang) te aanschouwen. Het leuke als je een ballet meermalen hebt gezien is dat je dan het als het ware kan “meezingen” in je hoofd. De beleving er van kan intenser worden. Zoals je een plaat kan opzetten en de muziek meedragen in je hoofd kan je dan het visuele plaatje meedragen in je hele lijf.


V.l.n.r. Anja Licher, Philip Clyde, Joseph Carman, Sonja Marchiolli, Han Ebbelaar, Alexandra Radius, Henny Jurriëns, Leon Koning. Foto: Jorge Fatauros, 1976. Collectie Theater Instituut Nederland.

About Marcus Ampe

Retired dancer, choreographer, choreologist Founder of the Dance impresario office and archive: Danscontact-Dansarchief plus the Association for Bible scholars, the Lifestyle magazines "Stepping Toes" and "From Guestwriters" and creator of the site "Messiah for all". - Gepensioneerd danser, choreograaf, choreoloog. Stichter van Danscontact-Dansarchief plus van de Vereniging voor Bijbelvorsers, de Lifestyle magazines "Stepping Toes" en "From Guestwriters" en maker van de site "Messiah for all".
This entry was posted in Ballet + Dance/Dans, Cultuur, Dagboek = Diary and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Feel free to react - Voel vrij om te reageren

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s