Zakkenrollers op luchthaven

Rond 6.00 uur deze ochtend (woensdag 6 november 2011) werd de luchthaven Brussels International opgeschrikt door een schot.

Ter hoogte van de vertrekzone buiten kwam een man iemand ter hulp wiens handtas werd gestolen. Plots schoot een handlanger van de dief op hem en trof hem in de voet en is ter verzorging opgenomen in het ziekenhuis.
De twee daders zijn voortvluchtig.

Maar dat is niet het enige geval van poging tot handtassendiefstal of zakkenrollerij. Vader staat denkt er ook aan in de zakken van de luchthavenbezoekers te zitten. Voor hen valt er daar zeker geld te rapen. Indien gewone zakkenrollers daar hun centje kunnen verdienen moet de staat dat toch ook kunnen doen.

Met de regelmaat van de klok dook er wel eens een plan op bij regeringen  om hun kas te spijzen met een extra vliegtuigtaks. Vooral de first- en businessclass tickets werden geviseerd. Nederlands deed de stap en voerde het enkele jaren geleden in, maar tot hun schande moesten zij leren dat het helemaal niet de juiste zet was en in de plaats van hun winst op te leveren hen juist minder opbrengsten bracht.

Dat de mens een heel kort geheugen heeft kan men al merken in de geschiedenis van het Joodse Volk dat in de Bijbel mooi wordt opgetekend en duidelijk laat zien hoe kort het geheugen van de mens maar is. Zelfs als zij al het goede kregen vergaten zij zodra zij vrij waren wie hen verlost had en wat zij reeds allemaal hadden gekregen.*

Ook de Europese Unie discussieerde in 2005 over een gemeenschappelijke belasting op vliegtuigtickets. De opbrengst zou als ontwikkelingshulp naar arme landen gaan, vooral in Afrika. Maar toen was het kamp van de tegenstanders sterk genoeg om dat tegen te houden ook al ging het daar wel om een goed doel. De belasting op vliegtuigtickets leek een van de beste voorstellen om meer geld op tafel te krijgen voor ontwikkelingssamenwerking.

Als schaduwkanten werd er toen ingezien dat een belasting de vraag naar vliegtuigreizen kon doen afnemen, wat dan wel de luchtzuiverheid ten goede kon komen maar de rendabiliteit van vliegtuigmaatschappijen in gevaar brengen, alsook de verhandeling van goederen en personen kon bemoeilijken. Een belasting van één euro kan het binnenlandse vliegverkeer met een half procent doen krimpen, schatte toen de Commissie. Passagiers vijf euro meer doen betalen, doet de vraag met 3 procent afnemen.

Jet Airways JetScreen IFE

Jet Airways JetScreen IFE

De grootste vier EU-landen – Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk en Italië – waren het in 2005 al eens geworden over de vliegtuigtaks op de top van de ministers van Financiën van de G7 in februari. Groot-Brittannië, dat de EU toen voorzat, probeerde de overige EU-staten te overtuigen om ook in de boot te stappen.

Dat het de mogelijkheid bood negatieve effecten van de globalisering als vervuiling en financiële speculatie aan te pakken werd gezien als een positief element, maar men kwam toen wel tot het besef dat er veel meer schadelijke gevolgen zouden komen. Trouwens bedrijven die nu ook konden investeren in hulpverlening zouden eveneens die acties zien verminderen doordat er een financieel evenwicht moest gevonden worden. Vele mensen zouden ook hun baan verliezen waardoor zij ook minder geld zouden hebben om te consumeren en om giften naar allerlei organisaties te doen. Minder consumptie, minder productie met als gevolg nog minder werk, nog minder inkomen voor de regeringen door terugvallende loonbelasting en vermindert inkomen van Belasting Toegevoegde Waarde.

Onze huidige regering schijnt dat plaatje niet te zien en vergeet nog meer de gevolgen in te schatten wanneer België dat als enig land in Europa zou doen. Vreemd genoeg zou het ook alleen maar Brussels International Airport betreffen. Zo zouden Liège en Charleroi niet getroffen worden door deze maatregel en zal de Waalse arbeidersbeweging ook niet in opstand hoeven te komen. Eveneens denkt men dat dan die kleinere regionale luchthavens meer vliegtuigen en meer passagiers zullen kunnen krijgen. Maar daar denk ik dat zij zich schromelijk vergissen en zonder de waard van de Markteconomie en de CEO’s van de luchtvaartmaatschappijen denken.

Airbus A330-202 aircraft picture

Jet Airways Airbus A330-202 taking off runway 07R at Brussels International Airport

Ik behoor tot die groep van gepensioneerden die gelukkig ook de kans krijgen om toch nog iets extra te verdienen om het leven makkelijk draagbaar te maken, via werk op de luchthaven, waarbij een deel van de werktijd wordt ingenomen voor de Indiase luchtvaartmaatschappij Jet Airways, die jaarlijks zowat 400.000 passagiers van en naar Brussel vliegt. Deze kwaliteitsservice leverende vliegtuigmaatschappij ziet zo’n taks niet zitten en beseft maar al te goed welke gevolgen dit zal hebben naar transit en andere zakenreizigers.

Sinds haar eerste vlucht in 1993, heeft Jet Airways een lange weg afgelegd om de snelst groeiende luchtvaartmaatschappij ter wereld te worden, en dit heeft ze maar kunnen verwezenlijken door te proberen de best mogelijke kwaliteit aan te bieden en luchthavens te kiezen die in hun lijn van denken en kwaliteit passen. Jet Airways verbindt 24 internationale bestemmingen en voert vluchten uit tussen 52 bestemmingen in India, waardoor het de beste ticket aanbiedingen heeft. Internationaal vliegen zij naar 25 bestemmingen waar voor ons Bangkok, Dubai, Hong Kong, Johannesburg, Katmandu, Kuala Lumpur, Kuwait, London Heathrow, Milan, Muscat, New York, Signapore en Toronto de voornaamste zijn.

Men mag niet onderschatten welk een zegen het is dat Jet Airways Brussel sinds 2007 als Europese hub gebruikt. Men moet maar eens nagaan hoe veel hotelbezoeken dit oplevert. Al die passagiers moeten ook eten en drinken en als ik zie wat een goederen zij onderweg hier in België, Europa, Canada en de States kopen, kan ik mij wel indenken dat de Belgische verkoop vlug naar een ander land zal gaan, bij het voorkeur geven van de passagiers om een andere route te nemen.

De CEO van Jet Airways vreest terecht dat zo’n taks passagiers uit Brussel wegjaagt. Hoe zou u zelf zijn? Als u €60 kan uitsparen en wie weet zelfs een lastig overstappen met lopen door lange gangen en nog eens een extra veiligheidscontrole kan besparen?

“Zo’n taks zou maken dat een bepaald segment van ons aanbod niet langer winstgevend is. Als de taks er komt, moeten we onze positie in Brussel herbekijken”, zegt CEO Kardassis.

Wij mogen niet uit het oog verliezen welk een rol een Hub-positie voor ons land betekend. Ik zou zelfs zeggen dat wij ons eerder ook zorgen moeten maken over het gehele kostenplaatje dat men maatschappijen kan aanbieden en welke een return het voor het land kan opleveren. Hierbij moet men de gehele afhandeling in rekening brengen, van inchecken en controleren  van passagiers en bagage.

Verder moet men ook inzien dat wij naar een schaalvergroting moeten gaan om te overleven en dat samenwerkingsverbanden meer dan noodzakelijk zijn.  De aanwezigheid van Jet Airways op Brussel Airport is een enorme ‘asset’ die nog verhoogd zal worden bij een mogelijke toetreding tot de Star Alliance, het samenwerkingsverband tussen 27 maatschappijen waar ook Brussels Airlines lid van is.

Als Jet Airways toetreedt tot die alliantie, is haar verankering in Brussel een pak sterker. Lukt die toetreding niet, zoekt Jet Airways mogelijk een concurrerende alliantie en zou het haast onvermijdelijk zijn dat Jet haar Europese hub verplaatst van Brussel naar Amsterdam of Parijs. Op onze werkvloer gonsde het trouwens al maanden geleden van zulk een geruchten van een overstap naar Schiphol. Brussels Airlines zou in dat geval niet meer met Jet Airways kunnen samenwerken en hier zou het onder Aviapartner of Flightcare en G4s een heel gat achter laten waar de dutyfree shops mee in het hol naar de dieperik zouden mee kunnen dalen.

De 130 miljoen euro die de regering denkt binnen te halen met de vliegtuigtaks zou hen wel eens zuur kunnen opbreken. De vele werknemers die op de luchthaven hun job zullen verliezen zal de regering ook al een heel pak kosten en het verdere veerlies van inkomsten door de bovengenoemde verkopen kan wel eens hoger oplopen dan zij denken.

De touroperators vrezen 800.000 passagiers te zullen mislopen als gevolg van de maatregel. Hierdoor zouden ook heel wat banen op de tocht staan en dit niet enkel op de Zaventemse luchthaven. Ook zal de verhoopte toename van passagiers in de Waalse luchthavens het land er niet bovenop brengen. Als men niet oplet zou dit gebeuren zelfs een communautair sausje kunnen krijgen.

Jet Airways India

Jet Airways het paradepaardje van India, hoe lang nog in België - Image via Wikipedia

Bart Somers gaf wel toe aan de VRT dat zij die taks, die 5 tot 50 of zelfs €60 per vliegtuigticket zou gaan bedragen, liever afgevoerd zien. “Studies tonen ook aan dat de taks meer zal kosten dan opbrengen. Als iedereen een duit in het zakje doet, moet het mogelijk zijn om die belasting af te schaffen zonder op een andere manier in de zakken van de mensen te moeten zitten.”

Dat er voor onafhankelijke Kamerlid Laurent Louis zelfs een taks op vliegtuigtickets tot 300 euro mag aangerekend worden omdat de tickets spotgoedkoop zouden zijn is de vliegprijs verkeerd inschatten. Ook vergeet hij dat een vliegtuig het meeste personen en vracht tegen een bepaald gebruik kan brengen dat bij individueel vervoer veel hoger en meer vervuilend zal zijn.

Voor veel dingen willen de Vlamingen naar de Noorderburen zien en denken dat zij het beter doen. Wel dat zij nu eens inzien dat Nederland die (toen invoerde) taks vlug heeft afgevoerd doordat zij de vliegtuigmaatschappijen uit hun land zagen wegtrekken en de passagiers zagen verminderen en dat de winst werd omgezet in verliezen. Dus hier misschien een goede reden om voor dat besluit toch even naar de Noorderburen te kijken om de zon hier niet te zien zakken in de zee.

+

Lees meer in:

* Volgende week start er een reeks “Fragiliteit en actie” op Broeders in Christus die een duidelijk overzicht zal geven van de zwakheid van de mens en zijn vergeetachtigheid. Het is de moeite waard om de Geschiedenis van de mensheid daar even te volgen.

++

Je kan je altijd aansluiten bij de beweging: Neen tegen taks op dure vliegtuigtickets

+++

Aanverwant:

Uit 2008:

Niet doorgevoerd in 2010:

De Gebruikersmening over Jet Airways:
> Jet Airways < Customer Reviews and Jet Airways Passenger Trip Reports

http://www.airliners.net/photo/Jet-Airways/Airbus-A330-202/2005904/L/&sid=a2023b046479799d846d7b8ba702f7a5

About Marcus Ampe

Retired dancer, choreographer, choreologist Founder of the Dance impresario office and archive: Danscontact-Dansarchief plus the Association for Bible scholars, the Lifestyle magazines "Stepping Toes" and "From Guestwriters" and creator of the site "Messiah for all". - Gepensioneerd danser, choreograaf, choreoloog. Stichter van Danscontact-Dansarchief plus van de Vereniging voor Bijbelvorsers, de Lifestyle magazines "Stepping Toes" en "From Guestwriters" en maker van de site "Messiah for all".
This entry was posted in Economie, Nieuws en politiek, Waarschuwingen and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Feel free to react - Voel vrij om te reageren

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s