Huishoudbudget vs supermarkten

Het ligt wel niet aan mij, denk ik. Maar het afgelopen jaar zag ik mijn boodschappenlijstje dat quasi hetzelfde bleef met hogere munt aangerekend worden.

Maar nu dat de coronacrisis bijna ten einde loopt is er weer een andere crisis die om de hoek loert en het doemdeken van prijsstijgingen wil uithangen.

Wij kunnen er niet omheen: de stijgende levensduurte, zeg maar de inflatie, uit zich erg verschillend in onze boodschappenmand. Waar wij nu kunnen kiezen tussen een kleine en grote winkelwagen (of winkelkar) nemen wij maar een klein wagentje, dat ook makkelijker bestuurbaar is dan die grote lompe karren. Ook gaan wij sinds de lockdown op onze ‘weekkoopdag’ niet meer naar twee supermarkten, maar houden wij er nu aan om, om de week naar de Carrefour te gaan en wisselend die andere week naar de Aldi of de Lidl te gaan, terwijl op maandag de Delhaize en de verdere weekdagen ook Aldi, Lidl en Okay afwisselend aan de beurt komen.

Er zijn zowel prijsverschillen tussen de supermarkten onderling als tussen de gemeenten onderlingen en tussen Nederlandstalig en Franstalig België. Dat blijkt ook uit berekeningen van het databedrijf Daltix, dat de prijzen in supermarkten monitort.

Zoals wij konden merken bij de afrekening na het boodschappen doen merken wij dat de supermarkten die al duurder waren, de jongste maanden nog duurder geworden zijn. Delhaize was bijvoorbeeld al 5 procent duurder dan het marktgemiddelde. Dat is de voorbije maanden ­opgelopen tot 10 procent. Ook Carrefour trok onlangs zijn prijzen op, al deed het dat minder fors dan Delhaize, maar wist handig genoeg de duurdere producten in het zicht te plaatsen en de goedkopere tegen de grond of ergens anders verdoken op te stellen.

Albert Heijn en Colruyt waren voor de stijgende inflatie al goedkoper dan het marktgemiddelde. Mara om daar werkelijk winst uit te halen moet men er genoeg dicht bij wonen, want anders wordt de winst opgesoupeerd door de duurder geworden verplaatsingskosten. Terwijl Delhaize en Carrefour hun prijzen bovendien de afgelopen maanden veel meer verhoogden dan het marktgemiddelde, deden de goedkopere supermarkten dat niet. Opvallend is wel dat bij de twee Lidl supermarkten in onze buurt de prijzen wel als een jojo op en neer zien te gaan met enkel centen.

Opmerkelijk is wel dat het verschil tussen de dure en de goedkopere spelers alleen maar groter is geworden.

De prijsindex van Daltix bestaat uit een steekproef van merkproducten die in alle supermarkten verkocht worden. Het marktgemiddelde is dus het gemiddelde van de prijs van merkproducten in de ­betrokken supermarkten.

Opvallend bij Carrefour is dat de prijzen in de hypermarkten meer stegen dan in de Carrefour Express- en Carrefour Market-winkels. De hypermarkten lijken zich eerder te profileren met een breed assortiment, in plaats van de prijzenslag te willen winnen.

Voor de Carrefour Express zien wij wel dat de gerant er alles aan doet om ook lokale producten te voorzien, waar wij dan wel een andere prijs willen voor betalen die onze eigen streekboeren tegoeden kan komen.

Een andere opvallende vaststelling is dat de duurdere supermarkten de prijzen van merkartikelen meer verhoogden dan die van huismerken. Bij Delhaize stegen de prijzen van de huismerken met 3 procent, bij Carrefour met 2 procent.

Producenten van merkartikelen, en al zeker de sterke merken, hebben meer macht om prijsverhogingen door te duwen. Al enkel malen leverde hun strijd lege rekken op bij Colruyt. Bij de productie van huismerken is het net omgekeerd. Daar zijn het de supermarkten die met voedingsbedrijven contracten afsluiten om voor hen producten te vervaardigen. Ze kiezen daarbij ­uiteraard die producenten met de beste voorwaarden.

Daltix keek ook naar de gemiddelde prijsstijging in de supermarkten van huismerken en merkartikelen samen. Daaruit blijkt dat in één jaar tijd (januari en februari 2021 ­tegenover januari en februari 2022) Carrefour en Delhaize 4 procent duurder zijn geworden en ­Albert Heijn en Colruyt 2 procent. De ­inflatie slaat bij Delhaize en Carrefour dus dubbel zo hard toe.

In ieder geval kan de consument er op aan dat door de inflatie zijn geld al heel wat minder waard is geworden en dat terwijl de producten alsmaar duurder worden zijn loon niet in evenredigheid stijgt. Gevaar hierbij is dat die consument zijn uiterste best zal gaan doen om de inkopen aan een zo laag mogelijke prijs te bekomen en verder zal die consument ook de aankoop van bepaalde producten gaan uitstellen. Het gevolg daarvan zal zijn dat er minder vraag voor die producten zal komen en er dus minder geproduceerd moet worden, wat zich zal vertalen in minder inkomen voor de bedrijven die daarom ook hun arbeiders zullen gaan verminderen. Met gevolg dat velen zonder werk zullen vallen en door nog minder te verdienen nog minder zullen kunnen gaan aankopen terwijl hun verwarmingskosten enorm toenemen en hun nog meer in armoede zal drukken.

+++

Vindt verder ook te lezen

  1. Algemene loonindexering is onwenselijk
  2. Nijpende voorraden olie, gas, aluminium en nikkel
  3. Ein (ukrainischer) Einkauf im Supermarkt

About Marcus Ampe

Retired dancer, choreographer, choreologist Founder of the Dance impresario office and archive: Danscontact-Dansarchief plus the Association for Bible scholars, the Lifestyle magazines "Stepping Toes" and "From Guestwriters" and creator of the site "Messiah for all". - Gepensioneerd danser, choreograaf, choreoloog. Stichter van Danscontact-Dansarchief plus van de Vereniging voor Bijbelvorsers, de Lifestyle magazines "Stepping Toes" en "From Guestwriters" en maker van de site "Messiah for all".
This entry was posted in Armoede, Crisis, Dagboek = Diary, Economie, Enquête, Financiën, Nieuws en politiek, Voeding, Welzijn en Gezondheid and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Feel free to react - Voel vrij om te reageren

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.