Onderstand kan u aansluitend op voorgaande berichten een tekst vinden van Eva Flipkens die journalistiek studeert aan de KU Leuven.
![]()
Photo by u00d6mer Aydu0131n on Pexels.com
Haar tekst sluit aan bij deze waar wij een verband hebben gelegd voor het al of niet betalen van content door de lezer, luisteraar of kijker, geloven wij dat zowel het blog of de eigen berichtgeving op het net en de nieuwsgaring via blogs, kranten en/of tijdschriften nog toekomst hebben.
Zoals zij besluit ligt het er namelijk aan dat er altijd gemotiveerde en idealistische burgers zullen rondlopen die opkomen voor bepaalde idealen en die het belangrijk vinden om de vrijheid van meningsuiting te verkondigen en te gebruiken, om gebalanceerde nieuwsberichten in de wereld te sturen en het fake nieuws te ontmaskeren, ook ontvangen zij daarvoor geen (rotte) cent.
De democratie en vrijheid van spreken en mening zal altijd hoog in het vaandel gehouden worden door een bepaalde groep van mensen, die zich bereid zullen voelen om op te komen voor anderen en nieuwsfeiten in het licht te stellen van de werkelijkheid.
*
Te onthouden
- onderzoek v d Erasmus Hogeschool Brussel = mensen steeds minder bereid n om te betalen voor onafhankelijke journalistiek.
- adverteerders nr Facebook + Google e.a.
- monopolie v tech-giganten (absolute heersers over de advertentiemarkt) = jaren oorzaak v heuse hoeveelheid kopzorgen bij onafhankelijke journalistiek.
- bevolking steeds vaker voor consumeren v media & nieuws via digitale platformen.
- gedrukte pers > langzaam maar zeker uitgaan door digitalisering van media > zelfs tv-journaal enorm onder druk.
- geletterdheid bij jeugd achteruitgaat > bijna 20% van 15-jarigen niet langer basisniveau leesvaardigheid halen.
- Vandaag > alles in tekstformaat: sms-berichten + e-mails — Tweets + internetpagina’s
- teksten erg simplistisch, kort + oppervlakkig opgesteld
- bereidheid bij het volk om te betalen voor nieuwsdiensten is lager dan ooit.
- internet + sociale media > alle info immers ‘gratis’ te verkrijgen (gratis tussen aanhalingstekens omdat de gebruiker uiteindelijk betaalt met zijn persoonlijke gegevens).
- In Vlaanderen bij de bevolking: algemeen verlaagd vertrouwen in nieuwsdiensten & overheid
- wereldwijd veel meer belangstelling voor Brits nieuws dan voor bijvoorbeeld nieuws uit België.
- in de nabije toekomst een stabiel + rendabel inkomstenmodel creëren voor de journalistiek = hele klus
- mogelijke inkomstenmodellen: 1. marktmodel + 2. publieke-sfeermodel
- internetgegevens van sitebezoekers zullen met behulp van cookies door Real Time Bidding aan bedrijven verkocht
- publieke-sfeermodel = heel belangrijke speler bij in stand houden v democratie <= publieke rol in functie v maatschappelijk belang.
- algoritmes van sociale media > risico om in echokamer terecht te komen > eigen overtuigingen bevestigd
- ! nieuws personaliseren => datgene voorgeschoteld krijgen wat je het meest interesseert.
- gezonde interactie = belangrijkste taken van digitale journalistiek
- interactieaspect = belangrijke rol
+
Voorgaande
Bloggen in het Nederlands de moeite waard voor 9 landen?
De journalist, een bedreigde soort?
Blog uitgestorven beestje of toch nog behorend tot nieuwe media
Journalisten werken vandaag harder dan ooit om de razendsnelle informatiestroom bij zien te houden. Toch blijkt uit een onderzoek van de Erasmus Hogeschool Brussel dat mensen steeds minder bereid zijn om te betalen voor onafhankelijke journalistiek. En alsof de situatie nog niet zorgwekkend genoeg was, doet de coronapandemie daar nog een schepje bovenop. Duizenden adverteerders trokken zich vorig jaar terug uit de wereld van de journalistiek en boden zich aan bij Facebook en Google om zich zo te redden tegen het anders onontkoombare faillissement. Maar wat als de journalistiek failliet gaat?
De wortels van het probleem
De enorm snelle technologische verandering en het monopolie van tech-giganten is al jaren de oorzaak van een heuse hoeveelheid kopzorgen bij de onafhankelijke journalistiek. Een week geleden daagden nog 200 Amerikaanse kranten Google en Facebook voor de rechter wegens monopoliegedrag. De technologiereuzen zijn absolute heersers over de advertentiemarkt en doen zo duizenden nieuwsoutlets financieel…
View original post 2,252 more words
Pingback: ‘Journalistiek gaat niet over waarheid. Schaf die term liever af’ (Trouw, 13/08/2022) | Marcus Ampe's Space
Pingback: Was het een jaar om niet op de tenen te trappen? | Stepping Toes