Brandstofprijzen rijzen de pan uit

Het Amerikaanse verkiezingsnieuws bekijkend hoor ik sommige Amerikanen hevig te keer gaan tegen de ‘abominabel’  hoge brandstofprijzen en dat Obama de bevolking durft te verzoeken dat de mensen zuinig zouden zijn en moeten uitkijken naar alternatieve energie.

In de Nieuwe Wereld moeten zij maar 0,336€ betalen terwijl wij al al de 1,760 zitten per liter. (Superbenzine 95 kost vanaf dinsdag (6 maart) maximaal 1,741 euro per liter, superbenzine 98 tot 1,760 euro per liter.)

Als excuus om de prijsstijgingen door te voeren gebruiken zij steeds het gezegde: “De prijsstijgingen zijn het gevolg van het duurder worden van olieproducten op de internationale markten.” Wel zien wij de prijzen aan de pomp niet snel dalen als de olie prijzen op de wereldmarkt stevig dalen.

Persoonlijk was ik na vele jaren dieselen toch vorig jaar overgestapt op een benzine motor, waar ik nu toch spijt van heb, want zoals ik reeds vroeger had ondervonden is het diesel rijden toch veel aangenamer. Maar de laatste jaren was mijn bereik toch te klein geworden en niet zo goed voor de dieselfilters van de nieuwe generatie.

Bij het zoeken naar een nieuwe wagen vorig jaar, viel de hybride wagen wegens de grote inname van de batterij en het weinige kilometerbereik uit mijn gading. Het blijft natuurlijk uitkijken naar verbetering in de elektriciteitsopslag en gebruik bij een aantal af te leggen kilometers.

Ook is het niet te veronachtzamen waar de kilometers moeten afgelegd worden. Indien er wel genoeg kilometers per jaar kunnen gereden worden, wat inhoudt meer dan 20 000, maar dat vooral doet in de binnenstad of de file,  zou in een aantal gevallen toch beter voor een benzineversie kiezen.

Volgens onderzoeken blijkt nu dat bij de huidige brandstofprijzen blijkt dat voor wie 10.000 kilometer per jaar rijdt, 80 procent van alle benzine-instapmodellen goedkoper is dan hun dieseltegenhanger. Bij 20.000 kilometer keert de situatie om en blijkt de dieselmotor in 75 procent van de gevallen de goedkoopste. Een tendens die perfect wordt doorgetrokken voor wie 30.000 kilometer per jaar doet, aangezien ook daar 75 procent van alle geteste voertuigen goedkoper ‘dieselen’.

Scania 16-litre V8-powertrain

Scania 16-litre V8-powertrain (Photo credit: Scania Group)

Lees hierover meer in: Benzine of diesel voor uw auto?

 

 

 

About Marcus Ampe

Retired dancer, choreographer, choreologist Founder of the Dance impresario office and archive: Danscontact-Dansarchief plus the Association for Bible scholars, the Lifestyle magazines "Stepping Toes" and "From Guestwriters" and creator of the site "Messiah for all". - Gepensioneerd danser, choreograaf, choreoloog. Stichter van Danscontact-Dansarchief plus van de Vereniging voor Bijbelvorsers, de Lifestyle magazines "Stepping Toes" en "From Guestwriters" en maker van de site "Messiah for all".
This entry was posted in Dagboek = Diary, Economie and tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to Brandstofprijzen rijzen de pan uit

  1. marcusampe says:

    Aan oorzaken voor de hoge olieprijs is er geen gebrek: “Er is een spanning tussen de vraag en het aanbod”, legt Petercam-fondsbeheerder Johan Van Geeteruyen uit aan TijdTV. “Sinds 2010 komt de vraag vooral uit de groeilanden en die maken de eerder dalende vraag vanuit de Oeso-landen ruimschoots goed.

    Lees meer: http://netto.tijd.be/sparen_en_beleggen/beleggen/Dure_diesel_en_benzine_compenseren_met_olie_aandelen.9169731-2213.art?utm_source=SIM&utm_medium=email&utm_campaign=MORNING_COMMENT&utm_content=&utm_term=
    +
    http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/auto/Hoe_ver_rijdt_u_met_2_euro.9169404-2210.art?utm_source=SIM&utm_medium=email&utm_campaign=MORNING_COMMENT&utm_content=&utm_term=

    Like

Feel free to react - Voel vrij om te reageren

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s